[CPL-assemblea] Servei de correu UPC al núvol

Alex Muntada alexm at caliu.cat
Tue Jun 11 20:26:29 CEST 2013

De part del Ludo:

> Finalment, crec que el servei de Mail no és un recurs estratègic sinó una
> "comodity". Si podem afegir al mix coses com Gogle Drive, Calendar o els
> Hangouts sortim guanyant molt. Els recursos que ara es dediquen a prestar
> un servei imperfecte de correu es poden dedicar a arees estrategiques seria
> collonut. El problema és que em temo que el que es vol fer és solament
> retallar recursos... però aquest és un altre debat.

El tema del correu com a comodity és un aspecte interessant a tenir en
compte, hi estic d'acord. Però no és pas l'únic i no crec que sigui el
principal en la situació actual de la UPC. Davant de la greu situació
econòmica de la UPC, el primer que cal posar damunt la taula és una
anàlisi econòmica del cost actual del servei de correu distribuït en
unitats, el cost que tindria si es centralitzés en 1 sol punt dins la
UPC i finalment el que costaria externalitzar-lo, tenint en compte el
cost de migració del que no es parla en cap moment, i de tornar-lo cap
a casa si canviessin les circumstàncies. Amb l'anàlisi econòmica i
tècnica, junt amb l'anàlisi de riscos es podria determinar si cal fer
el pas i si cal fer-lo ara.

Un altre aspecte important a tenir en compte és l'opinió que tenen els
usuaris del servei actual. Tal com apunta en Sebas, potser ens
adonaríem que hi ha una part important de gent dins la UPC que ja no
estan utilitzant el servei de correu i que per tant tampoc suposen un
cost significatiu. Però també cal tenir en compte que fa una pila
d'anys que s'intenta deixar de banda el Lotus Notes i que no hi ha
manera d'aconseguir-ho, força usuaris segueixen utilitzant-lo per
llegir el correu. Si fins ara no ha estat possible eliminar el Notes
què ens fa pensar que aquests usuaris es voldran canviar a qualsevol
altra cosa?

El risc de fracàs és realment alt per molts motius, però principalment
perquè s'està plantejant una migració completa del servei de correu
actual. Em pregunto per què no es pot fer un projecte pilot amb
usuaris de diferents col·lectius i fer una anàlisi acurada del que
suposaria la migració completa. S'ha fet amb el tema del teletreball,
per què no es fa amb el correu?

Estic d'acord amb en Marc que hem de valorar si el correu és un servei
estratègic o si cal dedicar els esforços a d'altres serveis que
tinguin més impacte en la docència i la recerca. Però com a tècnic
tinc la sensació que el correu UPC és com la xarxa UPC, són serveis
transversals que vehiculen la resta de serveis. No els valorem perquè
funcionen raonablement o perquè hem sabut trobar-hi alternatives (els
mòbils amb 3G en són un exemple).

Si la UPC fos una startup dedicada a fabricar maquinari lliure o
programari lliure, tindria clar que el correu no seria un servei
estratègic i no hi dedicaria recursos propis. Però el nostre camp és
el coneixement i per compartir-lo de forma eficient crec que hem de
tenir el control dels nostres propis canals de comunicació. No es
tracta de competir amb els serveis del núvol perquè qui vol ja els
està utilitzant sense demanar permís, hem de donar el servei que
necessiten els nostres usuaris. Per això potser ens hem de preocupar
primer per saber si estem donant el servei que volen i si ho estem
fent bé. Tampoc serveix de res parlar en nom dels usuaris sense tenir
dades concretes del que opinen del servei que donem.

Finalment, un aspecte interessant a tenir en compte és que el servei
de correu no ha evolucionat gaire perquè és un dels més omnipresents a
tot el món i costa introduir canvis (per exemple, per combatre l'spam,
etc.). Curiosament aquest és un àmbit de recerca que sembla en via
morta, però crec que té molt de potencial. Si la UPC renuncia a
gestionar el seu propi correu estarà renunciant a un dels serveis
universals sobre els quals un avenç en recerca podria tenir un impacte
molt important per a tota la humanitat. De debò la UPC s'ho pot
permetre o ha de ser pionera en el futur del correu electrònic? Si ho
hagués de ser, no tindria gaire sentit haver externalitzat el seu
propi servei, oi?

Salut i programari lliure!

--
Alex Muntada <alexm at caliu.cat>